Wednesday, November 24, 2010

Menasihati Mengikut Kaedah Sandwish



Keadah ini ana terdengar dalam satu pengisian keibu-bapaan yang disampaikan oleh Ustaz Solhi daripada UWAIS cons. sabtu lepas dalam Program EMAS anjuran Kelab Remaja Lestari Pulau Pinang bertempat di Kem PLKN Kulim.


Kesilapan sesetengah ibu bapa, apabila hendak menegur kesilapan atau kesalahan anak-anak kebanyakannya dengan cara terus menegah kesilapan. Contohnya, 'Eh, salah tu...jangan buat macam tu...teruknya markah, tu la main banyak sangat'. Cara tersebut mungkin berkesan, tapi hanya seketika, tapi yang kita mahu elakkan adalah kesan daripada tindakan tersebut. Setiap tindakan dan tutur kata ibu bapa adalah antara faktor kejayaan pembetukan seorang anak. Penerapan dengan cara negatif atau salah boleh mengakibatkan anak mengalami masalah perasaan rendah diri.


Pendekatan kaedah sandwish; apabila kita ingin makan burger atau sandwish, yang menjadi tumpuan utama kita adalah isi atau daging di tengah. Daging ini diibaratkan dengan masalah anak yang hendak ditegur. Tapi daging tersebut diapit dengan dua roti, satu di atas dan satu di bawah. Roti di atas ini mewakili kaedah pujian, anak tersebut perlu dipuji dahulu, manakala roti di bawah pula memberikan sokongan dan galakan.


Contoh;

[roti atas] Abg ni mak tengok bagus dah, exam selalu dapat A cemerlang, mak bangga dgn abg. Cuma......

[Daging] Mak nampak abg ni bila dengan orang tua kurang sikit adabnya.

[roti bawah] Mak tahu, mungkin abg tak sengaja, akan datang mak yakin abg boleh buat dengan lebih baik lagi.


Tu sekadar contoh jer, korang yang nak mencuba keadah ni pasti lebih gempak ayat dia :D Selamat mencuba!!

2 comments:

Nadiah Sidek said...

tq for sharing! :)

boundaries said...

hhihihi...ur welcome^_^simpanan untuk diri sendiri gak tu.. insyaAllah