Sunday, February 5, 2012

Imbasan Maulidur Rasul Yang Lepas



Sambutan maulidur rasul kali ini, tiba-tiba teringat pada satu keratan akhbar yang lepas, yang masih disimpan ke hari ini. Keratan akhbar dari Utusan Malaysia bertarikh 20 Mac 2008, pada tahun itu ada desas-desus yang menyatakan bahawa sambutan maulidur rasul tak perlu diadakan.

Pada tahun 2008, 2 minggu sebelum sambutan Maulidur Rasul, saya kebetulan menemani sahabat saya azura membeli barang disekitar Kuala Lumpur, ketika kami sedang rehat menghilangkan penat ditepi tangga Sogo. Datang dua orang menyapa kami, sorang lelaki dengan kamera ditangannya dan seorang lagi perempuan memegang notepad. "Kami dari Utusan Malaysia, nak tanya sedikit soalan boleh?" Pada mulanya kami menolak, tapi bila dapat tahu soalan tu berkisar tentang sambutan Maulidur Rasul, jadi saya cuba menjawab.

"Apa pandangan saudari tentang Sambutan Maulidur Rasul?"


Ini jawapan saya..


Bahasa yang saya ucapkan tak bagus mana pun, ayat yang ditutur tak tersusun baik. Tapi yang menulis tu pandai mencantikkan ayat. Bila tahu dah keluar dalam surat khabar, beli walaupun keluarga saya pelanggan The Star.. Bila baca ayat yang ditulis, hati saya berkata "hmm...pandai ek dia tulis, nasib baik isi tak diubah, sikit ke banyak ke kita cakap pasti akan ada yang diedit, sebab tu kita dinasihatkan kurang bercakap supaya kurang yang diedit:)". Edit untuk mencantikkan kata-kata itu bagus kerana kata-kata yang indah menjadikan orang yang berkata itu, cantik sejuta kali lebih daripada kecantikan dirinya yang sebenar.



5 comments:

Nadiah Sidek said...

update juga blog akhirnya! :p

wah, kenapa akak tak tahu huda masuk suratkhabar dulu? senyap-senyap je dia ek..

boundaries said...

biasa la huda ni kan pemalu...jadi blog ni pun pemalu gak hihihi..

tu la masa masuk tu ada la 2 3 kerat yang tahu..macam biasa la huda ni pemalu tu tak cite hihihi

Erwan Parman said...

ok la tu....kurang kan cakap bykkan kerja..tp sy tabik ..sebab masuk surat khabar...

boundaries said...

tu kebetulan jer, bukan sebab apa pun. Malu la pulak..

naimah271 said...

alhamdulillah, lama tak dengar post terbaru dari akak..tahniah,semoga usaha yang sedikit ini mengundang rahmat ALLAH SWT,insyaAllah..=)